Stelling van de dag

Page 3 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Go down

Re: Stelling van de dag

Post by tha_queen_of_chaos on 2010-05-25, 3:24 am

Zowieso vind ik dat met alles wat je doet je wel moet weten wat je doet.
Is in het echte leven ook zo met alles wat je doet.
Ik kan solliciteren naar een baan als hersenchirurg, maar dan moet ik wel weten wat ik ga en moet doen voor ik uberhaupt mag oefenen op een dood varken.

Ik ben het ermee eens dat je gewoon lekker zelf mag modden als je dat wilt. Ik bedoel eens moet de eerste keer zijn en liever dat je dat op je eigen doll doet dan commisions aanneemt ervoor en dan ermee begint op iemands anders doll.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 30

View user profile http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-25, 3:28 am

Inlezen is zeker goed. en als je het engels niet begrijp is er hier in nederland wel iemand die het voor je wil vertalen. zo heb ik ook op aanraden van hv apoxy besteld bij triskel. en op aanraden van een vriend een (nep)dremel en op aanraden van andere forumleden de juiste schuurpapiertjes. en wat je zegt muisje, wegleggen kan soms beter helpen. ik had een puki hoofdje zwart geverft met gewone verf. toen ik het schoonmaakte ging het er niet goed af. Ik had ooit eens de tip gehad dat als het niet goed eraf ging je nagellak remover op een wondersponsje moest doen. blijkbaar was dat geen goede tip want me puki hoofdje veranderde van normal skin in yellowskin. na een tijd gewacht te hebben, heb ik gekeken hoe ik het bij kon schuren. het geel ging niet weg maar de normal skin werd na het schuren wel dezelfde yellowskin. (had dus even een flink wtf moment maargoed) daarna had ik zoiets van weet je wat ik ga er een mod oefenhoofdje van maken. het is vaak genoeg fout gegaan, zeker. Maar ik ben er nu helemaal tevreden mee en nu ligt het in de la tot ik de rest heb voor het idee waar ik het voor wil gaan gebruiken.
brigitte

Aantal berichten : 915
Registratiedatum : 2009-11-09
Leeftijd : 37

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-25, 3:34 am

Ik vraag me af wie je de tip van nagellakremover op een wondersponsje heeft gegeven, want in wondersponsjes zitten chemicaliën die lang niet altijd goed reageren op andere chemicaliën, waardoor er schadelijke gassen en zuren kunnen ontstaan. Dus altijd oppassen wanneer je iets anders dan water met een wondersponsje gebruikt.
In geval van twijfel, altijd de verpakking goed lezen.

[edit] Ben even aan het bijlezen over wondersponsjes en dat van die zuren kan ik niet terug vinden, maar het is ook van een soort resin gemaakt. Nu gaan nagellakremover en dolls niet altijd goed samen, dus wondersponsjes en nagellakremover vast ook niet.
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 35

View user profile http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-25, 4:01 am

Ik wil liever geen naam noemen voor het geval ik die persoon verkeerd verstaan heb. Maar het is iemand met nogal wat ervaring. Maar ik heb die persoon erna nog even prive gesproken en gezegt dat ik die tip gebruikt had en dat het hoofdje dus yellowskin is geworden en dat ze die tip niet meer moet geven aan mensen. Dus hopenlijk geeft ze dat advies ook niet meer aan anderen.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-25, 4:30 am

Het kan natuurlijk ook aan de nagellakremover hebben gelegen. Nu lopen de meningen over of nagellakremover veilig is of niet uiteen, maar een fatsoenlijke acrylic-remover kost ook niet veel geld.
Muisje

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-25, 5:07 am

eentje zonder aceton zoals iedereen adviseerd. acrylic-remover heb ik nog nooit van gehoord. Maar zal binnenkort eens kijken als die niet zo duur is en hij is beter, dan haal ik die gewoon een in huis.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by VelvetBat on 2010-05-25, 5:52 am

Mja, het valt natuurlijk wel onder de noemer van "tis jouw geld en je mag ermee doen wat je wil". Maar wat silk en muisje ook al zeiden; een beetje goed inlezen kan geen kwaad.

Zelf heb ik nooit een oefenhoofdje gehad. Nu heb ik ook nog niet echt extreme mods gedaan. Gewoon wat oogjes openen, haren wegschuren enzo..
Mijn eerste oogjes openen was van mijn lu-wen vampire. Toen zat ik nog maar net een maand of 2 in de bjd wereld.
Maar met DoA heb ik toen veel informatie gelezen voordat ik begon. En dat ging ook verder prima.

Maar ik vind dat je alleen mag modden als je geoefend hebt, wel een beetje ver gaan. :/
VelvetBat

Aantal berichten : 1425

View user profile http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-25, 6:41 am

brigitte wrote:eentje zonder aceton zoals iedereen adviseerd. acrylic-remover heb ik nog nooit van gehoord. Maar zal binnenkort eens kijken als die niet zo duur is en hij is beter, dan haal ik die gewoon een in huis.

In de meeste speciaalzaken waar ze olie- en acrylverf verkopen, verkopen ze ook acrylic-remover. Dat wordt gebruikt om acrylverf uit kwasten te halen, zodat die goed schoon worden en langer meegaan. Let er wel op dat er soms stoffen in zitten die de haren van de kwasten goed verzorgen en je daarom nooit resin onderdelen in de remover moet laten weken. De bekendste acrylic-remover is Newton & Windsor brush cleaner, maar die van Talens en Amsterdam werken ook goed. Je moet dan wel goed boenen en geduld hebben om een face-up eraf te krijgen.
Muisje

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-25, 6:45 am

erin laten weken doe ik nooit. het enige waar ik me hoofdje in laat weken is een groen sopje nadat ik ze heb schoongemaakt. (heeft te veel horrorfoto's gezien om aan resin in bakje weken trukje te beginnen)
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by allanieew on 2010-05-25, 6:53 am

ik denk overigens ook Brigitte dat de zwarte verf ook niet goed was voor het hoofdje dat kan het ook geler gemaakt hebben (ik weet natuurlijk niet hoelang het erop zat) mijn ervaring van vroeger is dat je beter geen hele felle kleuren kunt gebruiken zoals rood en zwart dat trekt op den duur toch in het resin (zelfs met msc eronder) zeker waar het verf betreft (ook acryl verf ja ik heb genoeg hele slechte voorbeelden gezien in de begin tijd van de bjd)

wat mij betreft modden mag en ik zal lang niet alles mooi vinden of kunnen waarderen, maar dat is persoonlijk, maar je moet er altijd je gezonde verstand bij gebruiken en niet zomaar beginnen.
allanieew

Aantal berichten : 130
Registratiedatum : 2009-12-09

View user profile

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-25, 6:56 am

De verf heeft er denk 1 of 2 weken opgezeten. Was toen meer aan het testen of ik puki's leuk vond en zo ja wat ik er mee wou doen.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by Raouken on 2010-05-26, 12:31 am

Het is slimmer om je eerst in te lezen, dan krijg je mooiere resultaten en anders is het toch wat zonde van dat popje waar je zo veel geld aan uitgegeven hebt. Maar niemand kan het je verbieden en dat zou ook vrij onzinnig zijn, ik bedoel, wie verbied het dan en wie houd dat 'verbod' dan in stand? Als je iets doms doet kun je negatieve reacties verwachten, maar de community als politieagentje vind ik overdreven, dat zie je wel redelijk op DoA en een paar jaar geleden was het hier in NL ook meer zo en ik ben erg blij dat dat voorbij is. Asjeblieft zeg, kunnen mensen gewoon hun ding doen zonder dat er een groepje klaar staat om te bashen? Ja het is slimmer om je in te lezen, ja je kunt beter even nadenken of modden wel wat voor jou is, maar uiteindelijk heb jij de doll gekocht en is het jouw zaak wat je daarmee doet.
Raouken

Aantal berichten : 533

View user profile

Back to top Go down

Post by Rosered on 2010-05-26, 6:52 am

Hoe kun je nou oefenen met modden zonder daar eerst een doll/hoofdje voor te gebruiken? O_ô
Ik heb ook nog een paar hoofdjes liggen met overenthousiaste elfoormods en vampiertanden. Tja zonde misschien, maar weet nu wel hoe het moet. (en de elfenoren kan ik overnieuw doen, als ik daar ooit zin in heb)
Rosered

Aantal berichten : 269
Registratiedatum : 2009-11-12
Leeftijd : 32

View user profile

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-05-26, 8:07 am

Soms moet er een eerste keer zijn en valt er niet te oefenen. Voor Dilly's chest mod of met de neck mod voor rasheek heb ik ook niet kunnen oefenen. Er was trouwens niemand die het eigenlijk nog eerder had gedaan met de minimee/eid hybrid of tepels gelijk uit resin.
Nou ja, nu ik me bedenk, heb ik wel eerst alles goed bestudeerd en veel referenties opgezocht. Wink

Bij een grote scarificatie mod was ik nog niet zeker hoe ik het zou doen. Een paar losse handen werden eerst mijn test object.

Je moet gewoon beseffen dat het een keer fout gaat en hoe je dat weer kan repareren. Ik zie dat veel owners dat weer niet kunnen. Het gaat mis, oh dan gooi ik het maar aan de kant of zet het maar weer te koop. Ze geven gewoon te snel op is dan mijn mening. hehe meer oefenhoofdjes voor anderen Wink

@Brigitte: Het is heel goed mogelijk dat het aan de zwarte verf ligt. Bij schoonmaken wordt dat snel geel. Ik las een keer dat wonderspons met een remover chemicaliën vrijkomen die je huid kunnen aantasten. Voor resin lijkt het niet veel te doen. Sinds dien doe ik het ook niet meer, maar daarvoor heb ik het ook vaak gedaan zonder verkleuring van het resin.
holyvirus

Aantal berichten : 693
Registratiedatum : 2009-11-06
Leeftijd : 38

View user profile

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-26, 8:16 am

ah ok. en dacht dat het geen ramp was omdat er voldoende msc opzat en ik werkte met waterverf. Nu ja weer een les geleerd.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by VelvetBat on 2010-05-26, 9:02 am

Rosered wrote:Hoe kun je nou oefenen met modden zonder daar eerst een doll/hoofdje voor te gebruiken? O_ô

Ik denk dat die mensen die de stelling aanhangen, het meer zo bedoelen dat je eerst op een goedkoop hoofdje gaat oefenen met modden, en dan pas op het duurdere hoofdje die je in de planning hebt voor je personage.
VelvetBat

Back to top Go down

Post by sbslink on 2010-05-26, 9:10 am

Ik heb er niet echt een mening over omdat ik zelf ook helemaal geen ervaring heb met modden of andere dingen. Maar ik denk dat je het gedeeltelijk zelf moet weten maar een beetje informatie kan zeker geen kwaad.

Maar heb na aanleiding van deze discussie wel even een vraag gekregen.. Hoe zit het dan met die verf kleuren die niet goed zouden zijn? Geld dat dan ook voor face-ups of tattoages? :S zou dit wel willen weten voor ik aan mijn eerste face-up ga beginnen (wat nog wel even gaat duren aangezien die dolls nog niet aangekomen/besteld zijn.)
sbslink

Aantal berichten : 711
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 33

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-26, 9:15 am

Ik kan wat zien in het eerst oefenen en dan pas aan de slag met een duur hoofdje idee, maar dat zou voor mij de lol van mijn eerste modproject compleet hebben bedorven. Ik wilde niet een techniek leren. Ik wilde Einhard maken.
Hoewel ik nu veel betere mods kan maken en betere face-ups dan 3 jaar geleden, heeft dat ruwe, ongelikte van Einhard ook wel wat. Razz

Over verfkleuren: Ik weet het niet zeker, maar mijn ervaring met verf en dingen anders dan resin die poreus zijn (huid bv.) is dat kleuren met gele pigmenten (groen en rood) een gele vlek achterlaten als je het er lang genoeg op laat zitten. Hoe dat met resin zit, weet ik niet precies.
Muisje

Back to top Go down

Post by Rosered on 2010-05-26, 8:21 pm

Ik vond zwarte verf altijd wel redelijk goed te verwijderen. (met msc lagen eronder natuurlijk) Het enige wat ik opmerkte bij Dresden bijvoorbeeld is daar waar zwarte verf had gezeten (oogleden) was het wit, en de rest van zijn hoofd gelig. Maar dat heeft te maken met verkleuring door de zon. Razz
Rosered

Aantal berichten : 269
Registratiedatum : 2009-11-12
Leeftijd : 32

View user profile

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-05-26, 8:49 pm

Mod vrolijk verder aan Rheia hoofdje.
Maar zoals altijd zijn dolls eigenwijs....
Zo te zien wordt het echt industrial in plaats van steampunk wat ik eigenlijk wilde.... Zucht...
Deredere

Aantal berichten : 607

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-26, 10:26 pm

Toen ik Luds face-up eraf haalde waren er ook witte strepen op de plek waar zijn wenkbrauwen zaten (hij was ook wat vergeeld) en die van hem zijn grijs. Het was wel handig om de wenkbrauwen weer op dezelfde plek te zetten. Razz
Muisje

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-05-26, 10:57 pm

VelvetBat wrote:
Ik denk dat die mensen die de stelling aanhangen, het meer zo bedoelen dat je eerst op een goedkoop hoofdje gaat oefenen met modden, en dan pas op het duurdere hoofdje die je in de planning hebt voor je personage.

Mezelf kennende zou ik dat nooit doen. Als ik een idee heb voor een duur hoofdje, dan ga ik niet eerst een goedkoop hoofdje kopen waar ik niets mee heb om daar op te gaan oefenen wat ik wil. Zoals Muis ook als zegt, als ik zou modden zou ik het personage willen maken, niet de techniek perfect beheersen.

Daarom vind ik het ook zo'n onzin iemand te verbieden een duur hoofdje aan te pakken als 'ie nog geen ervaring met modding heeft (afgezien van het feit dat het niemand wat aangaat wat je met je geld doet).
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07
Leeftijd : 34

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-27, 1:59 am

Ik moet ook een beetje enthousiast worden voor een project en zo'n oefenhoofdje zou een vervelende verplichting zijn die het enthousiasme weghaalt. Als ik niets voel bij een hoofdje, dan is het lastig om er aan te werken. Dat merk ik met projecthoofjes die ik heb gekocht, omdat ze zo goedkoop waren en dan goede projecthoofdjes zouden zijn. Weinig gevoel en weinig inspiratie, terwijl ik bij Einhard en nu ook bij Walter een echt "Jaaaaa!" gevoel heb.
Ik blijf er wel bij dat je met alleen enthousiasme er niet komt.
Muisje

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-05-27, 2:03 am

Ik bedenk me net, dat mijn eigen dolls, die ik gemod heb, allemaal limited of niet meer te verkrijgen zijn XD (behalve Vera)

En ik ben eens met Muisje, dat ik alleen wil modden bij iets waar ik een leuk idee hebt, dan verplicht modden. Dat geldt ook bij mijn commissies.
holyvirus

View user profile

Back to top Go down

Post by VelvetBat on 2010-05-27, 2:38 am

Ik zou het ook zonde van mijn geld vinden om eerst een goedkoop oefenhoofdje te kopen waar ik dan uiteindelijk na het oefenen toch niks meer mee zou doen.
VelvetBat

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-05-28, 8:53 am

Ik ben een nieuwe stelling: Zou je het erg vinden als een BJD niet meer met de hand, maar met de computer wordt gemaakt?
holyvirus

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-28, 9:03 am

Tja, als het er mooi uit ziet, dan zou ik een BJD nog steeds kopen als een mooi object en als het goed kan poseren als een leuk object, maar voor het autentieke "kunstenaar schept met bloed, zweet en tranen" gevoel minder. Niet dat er niemand vloekend achter een scherm zit om alles te digitaal in orde te maken.

Voor een artist cast doll betaal je vaak meer en krijg je vaak een groffere doll met onvolmaaktheden voor terug. Toch betalen mensen het geld, want ze willen dat handgemaakte. Die vingerafdruk die de artist er (soms letterlijk) in achter gelaten heeft.
Ik zeg niet dat het met de computer maken geen tijd en moeite kost, maar het komt onpersoonlijker over. Gelikter. Perfecter.
En daar willen mensen ook voor betalen.
Muisje

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-05-28, 9:06 am

Nee zou ik niet zonde vinden. als ik ze maar mooi vind koop ik ze. Al is het wel leuk als je kleine afwijkingen vind tijdens het face uppen enzo.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-05-28, 7:31 pm

Hehe, ik dacht net nog dat dit een leuk onderwerp zou zijn xD

Ik vind het in elk geval niet zo erg, zolang er niet word volgehouden dat het echt wel met de hand gemaakt is.

Er zijn echter wel dolls die waar ik het zonde van zou vinden als ze zoveel geld vragen als het met de computer gemaakt is.
Er zijn dolls die enorm weinig detail hebben op ledematen, borst enz. Als deze met de computer gemaakt zouden zijn, vind ik het wel echt zonde dat ze zoveel geld kosten. Ik kan ook een cilinder in een 3D programma uitrekken en wat aanpassen dat het joints heeft.

Maar zelfs als dolls eerst ontworpen worden op de computer, moeten dingen zoals balans en de joints ook nog in orde zijn. Je kan op computer een perfecte doll maken, maar eens ie echt rechtstaat kan ie wankel zijn of in elkaar zakken ...

In elk geval, op eender welke manier een doll gemaakt word (behalve een recast/kopie); er moet veel moeite in worden gestoken om ze helemaal tiptop in orde te krijgen. Als ze dan nog eens een heel mooie collectie details hebben, is het helemaal knap werk.

3D programmas worden wat gezien als de makkelijke oplossing. Dit is zo als je dus een doll maakt zonder enig detail. Als je met detail werkt worden er misschien evenveel keyboards om zeep geholpen als er pakken klein inkruipen en ledematen in de vuilbak vliegen Wink
Wish

Aantal berichten : 976
Leeftijd : 29

View user profile

Back to top Go down

Post by VelvetBat on 2010-05-28, 9:57 pm

Als de kwaliteit hetzelfde zou zijn als de huidige dolls, dan zou ik er geen problemen mee hebben.
Voor mij maakt het niet uit hoe zo'n ding gemaakt is, het gaat mij puur om het resultaat.

(lol, kort antwoord XD)
VelvetBat

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-05-28, 10:17 pm

Hehe, waar zou de inspiratie voor deze stelling toch vandaan komen...

Het ligt eraan. Qua hoeveelheid werk is er geen verschil of je iets met de hand of met de computer maakt (al is het op de computer makkelijker kleine veranderingen in te voeren en die als 'nieuwe doll' te verkopen). Of ik een sculpt ga kopen heeft alles te maken met hoe clean het eindresultaat is.

Op The Joint zijn er twee geweest die hun master met de computer gemaakt hebben en hoewel de pop mooi is, is 'ie ook erg levenloos. het eindresultaat is zo perfect dat er geen karakter meer in zit.
Dit laatste heeft trouwens helemaal te maken met de skills van een modeler. Iemand die weet wat 'ie doet zou niet voor dat perfecte beeld gaan, maar toch... 3d zal, denk ik, altijd iets minder ruw afgewerkt zijn dan een met de hand gemaakt product.
Silk

View user profile

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-05-29, 3:05 am

Inderdaad Silk. Het ligt aan de skills van de modeler/sculpter of een pop perfect is of niet. Waarmee het gemaakt is, is niet zo belangrijk. Tools zijn maar tools.

Dollstown bracht de stelling naar voren, dat je met de computer gemakkelijk kon copieren (aka een mold inscannen) dus niet echt creative is zoals het met de hand zou worden gesculpt. Maar zo eenvoudig is het niet als het lijkt. Volgens mij is het makkelijker een bestaande mold te recasten. Of zelf een beetje klei op te smeren en tadaa je hebt een nieuwe bjd. Misschien dat het in 3D wat makkelijker is weg te werken. Maar er zitten dan weer kosten aan op het printen en klaarmaken van de mold voor casten. De meeste scammers willen snel geld verdienen en te veel moeite kost weer geld.

Edit: Hehe waarom ik deze stelling naar voren bracht. Ik ben zelf van plan om een digitale 3D bjd te maken. Eerst was het idee om gewoon als digitaal te houden. Zoals je een tekening maakt van een BJD. Maar met het 3D printen lijkt het me wel interessant om het uit te proberen. Ik heb al een voorbeeld gezien, dat best mooi resultaat opleverde. Maar tja, passende joints lijk me ook in 3D moeilijk....volgens mij is Autocad daar weer beter in XD
holyvirus

View user profile

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-05-29, 4:37 am

holyvirus wrote:
Dollstown bracht de stelling naar voren, dat je met de computer gemakkelijk kon copieren (aka een mold inscannen) dus niet echt creative is zoals het met de hand zou worden gesculpt. Maar zo eenvoudig is het niet als het lijkt. Volgens mij is het makkelijker een bestaande mold te recasten. Of zelf een beetje klei op te smeren en tadaa je hebt een nieuwe bjd. Misschien dat het in 3D wat makkelijker is weg te werken. Maar er zitten dan weer kosten aan op het printen en klaarmaken van de mold voor casten. De meeste scammers willen snel geld verdienen en te veel moeite kost weer geld.

Nee, wat betreft kopiëren denk ik niet dat een digitaal product gevoeliger is. Wel denk ik dat digitaal kleine variaties, of verschillende groottes maken van een bepaalde mold makkelijker en minder tijdrovend is dan analoog. In zoverre heeft digitaal een voordeel boven analoog.
Aan de andere kant, als je kijkt naar het maken van de joints zou het best zo kunnen zijn dat dit alleen analoog kan. Dat betekent dat je eerst je product moet uitprinten en daar vervolgens joints in verwerken. Als het nog alleen pixels zijn, is het moelijk te zien of alles precies past en werkt zoals jij het wil. Het kan me voorstellen dat dit weer tijdrovender is.
Silk

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-05-29, 8:36 pm

Je zou ook een combinatie kunnen maken van analoog en digitaal. Je sculpt een doll, scant die in met een 3D scanner en maakt er fashion doll, MSD, SD en 1:1 sized dolls mee. Wink

Het zou een uitkomst zijn voor mensen die vanwege de ruimte niet groter dan een bepaalde doll maken of bijvoorbeeld het niet fijn vinden om in SD schaal te sculpten, maar MSD maat werken perfect vinden.

[edit]
holyvirus wrote:Of zelf een beetje klei op te smeren en tadaa je hebt een nieuwe bjd.
Waar hebben we dat eerder gezien? Toevallig bij iemand die ook zat op te scheppen over het hebben van toegang tot een 3D printer.

Een doll heb je zo ingescand, maar een 3D print moet nog wel aardig bewerkt worden voordat het klaar is om gecast te worden. Dus een doll heb je niet zo 1-2-3 gekopieerd als je het werk van een ander wil jatten, maar de techniek staat niet stil. Dus misschien dat we over een paar jaar goed moeten opletten.
Muisje

Back to top Go down

Post by Hasel on 2010-05-31, 3:58 am

Autocad = eviiiiiiiiiiil XD (trauma's)

het is ontzettend moeilijk om een doll te maken in een 3d programma, je kijkt tenslotte op een 2d scherm naar iets wat 3d moet worden, dus je hebt veel ruimtelijk inzicht en skills nodig om het te kunnen. Ik vind niet dat het afdoet aan de waarde van de doll, ik vind het juist een superinteresante ontwikkeling en ben benieuwd wat het brengt in de toekomst Smile
Hasel

Aantal berichten : 384
Registratiedatum : 2009-11-19

View user profile http://www.annevanstormbroek.nl

Back to top Go down

Post by Momo on 2010-05-31, 8:43 pm

Muisje wrote:
Waar hebben we dat eerder gezien? Toevallig bij iemand die ook zat op te scheppen over het hebben van toegang tot een 3D printer.

Als ik het goed heb begrepen van mijn collega kun je in Utrecht ook 3D printen voor studenten is het zelfs gratis op dinsdag geloof ik.
Momo

Aantal berichten : 288

View user profile http://www.wndesign.nl

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-06-01, 11:00 pm

Ah, dat wist ik niet, maar is wel handig om te weten ook al heb ik geen 3D printplannen.
(Nu is de persoon waar ik naar verwees toch al zo zo en moet je haar beweringen met een zak zout nemen.)
Muisje

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-06-03, 10:02 pm

Okay, nieuwe stelling: Te weinig mensen in deze hobby zijn zich bewust van de gevolgen van het productieproces (bv. milieuvriendelijkheid, arbeidsomstandigheden) van BJDs en hun koopgedrag zou veranderen wanneer meer informatie daarover beschikbaar zou zijn.
Muisje

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-06-03, 10:20 pm

Steekt hoofd in het zand.
Deredere

View user profile

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-06-03, 10:33 pm

Niet alleen in de BJDhobby komt dit voor hoor. Er zijn talloze beroepen waar gezondheids en milieu risicos worden gelopen...
De mensen die er werken krijgen in de meeste gevallen een extra vergoeding omdat ze een risicovolle job doen. Vandaar ook waarschijnlijk dat de waarde van dolls zo hoog ligt. Niet iedereen wil deze job zomaar doen. Natuurlijk weet ik niet hoe het in azie zit hiermee, maar het lijkt me logisch dat ze het ook wel doen.
Milieu, jah, als je daaraan zou denken... Doe je nix meer koop je nix meer en ga je in een bos leven van je eigen groentenveldje, dat elke dag op gevreten word door slakken en insecten...

Het is niet leuk dat zulke dingen gedaan worden, maar ze horen er nu eenmaal bij, ook al ben je het er niet mee eens.
Als je zou nagaan hoe slecht de omstandigheden en milieurisicos zijn bij andere speelgoedbedrijven, electronicafabrieken enz, dat er echt niets goed is.
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-06-03, 10:52 pm

Domuya en ik geloof ook Ringdoll adverteren dat ze gebruik maken van milieuvriendelijk resin, maar ik heb geen idee wat dat resin dan milieuvriendelijk maakt. (Makkelijker afbreekbaar, minder schadelijke gassen die vrijkomen tijdens productie of minder schadelijke stoffen in het resin?)

Tensiya had vroeger op de website staan dat voor elke tan Dollshe doll die ze maakte, er ongeveer 10 de kwaliteitscontrole niet haalde. Dus je wist dat er veel "afval" geproduceerd werd, maar niet wat daarmee gebeurde. Ging het met het huisvuil mee of werd het gerecycled als privé-project?
Ik heb totaal geen zicht op de afvalproductie van een BJD bedrijf, of er gerecycled wordt en of dat laatste überhaubt te doen is.

Qua werkomstandigheden denk ik dat de situatie bij companies die fabriekjes hebben niet zo erg is als bij bepaalde hardware/telefoon-fabrieken in Azië waar ze de lonen met 20% omhoog gooien om te voorkomen dat nog meer fabrieksarbeiders zichzelf uit ellende van kant maken. Het gieten van resin is een specialisme en daar wordt meestal voor betaald, maar in theorie kan je een kind achter een naaimachiene zetten en die kleding laten maken of iemand een redelijk loon betalen, maar wel verplichten 15 uur per dag te werken.
Nu denk ik dat wanneer bekend wordt dat een bedrijfje aan kinderarbeid of aan "sweat shops" doet, mensen dat bedrijf gaan boycotten of protest aantekenen. Toch weet ik van veel bedrijven niet of ze zelf alles maken of dat ze iemand met de ontwerpen aan de slag zetten, laat staan dat ik inzicht heb op wat een redelijk loon zou zijn in verschillende landen.

Ik ga er maar vanuit dat het netjes gebeurt en als dat niet zo is, dat ik dat dan via via te horen krijg. Eigenlijk best wel lui, maar ik zie het ook niet zo zitten om een bedrijf uit te horen voordat ik iets koop.
Muisje

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-06-04, 12:54 am

Muisje wrote:
Ik ga er maar vanuit dat het netjes gebeurt en als dat niet zo is, dat ik dat dan via via te horen krijg. Eigenlijk best wel lui, maar ik zie het ook niet zo zitten om een bedrijf uit te horen voordat ik iets koop.

Maar is dat niet hoe de meesten van ons dat met al onze inkopen doen? Hoeveel mensen weten nu werkelijk wat een boer verdient aan het stukje vlees dat wij kopen (tenzij je een boer bent)? Weten we zeker dat de schoenen die we kopen op eerlijke manier gemaakt worden? Van de meeste van onze kleren en voedselwaren kun je ervan uitgaan dat er mensen zijn die onder minder ideale omstandigheden werken. Probleem is dat, zelfs in zo'n kleine hobby als de onze, dit soort informatie gigantisch ondoorzichtig is, omdat je met wereldwijde productie te maken hebt. Vaak weten we niet eens welke stappen nodig zijn om iets te maken. Je kunt niet even bij de buurman langswippen om te zien hoe je kaas gemaakt wordt, bijvoorbeeld.

Hoe graag ik ook wil weten hoe de produkten die ik koop ook 'netjes' gemaakt worden, het is heel lastig om dat uit te vinden. En zelfs als blijkt dat een groot deel van wat we kopen onder slechte omstandigheden geproduceerd wordt... ik zie het niet snel veranderen. Verandering betekent immers vaak ook een daling van de produktiesnelheid en een stijging van de prijs. Het eerste kan onze maatschappij niet trekken, want dat zorgt voor een tekort aan middelen en het tweede willen veel van ons niet. Hoeveel mensen willen 4 euro betalen voor een worst? Of 200 euro voor een broek? Onze economie en maatschappij kunnen simpelweg niet bestaan als iedereen een baan met loon heeft die goedgekeurd wordt door de arbowet.

... Eh... ja. Silk is een doemdenker, dat blijkt wel weer.
Silk

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-06-04, 1:40 am

Moet ik wel zeggen dat kaas en worst onder eten vallen (=basisbehoefte) en BJDs een luxeproduct zijn. Daarnaast kan je wel degelijk een kijkje nemen bij de ambachtelijke boerenkaasmaker en de kaasfabriek mailen voor meer informatie over het productieproces en de zorgen die je als consument hebt. Als er een keurmerk voor dier/milieuvriendelijkheid (of bio, eco, fairtrade) ergens op zit, mag ik hopelijk er vanuit gaan dat dat keurmerk ook verdiend is en dat er controles worden uitgevoerd. (edit: Veel van die keurmerken zijn op verzoek van de consument in het leven geroepen, zodat de consument een keus kan maken bij de dagelijkse boodschappen. Er zijn ook genoeg mensen die daar weinig om geven.)

Maar veel BJD bedrijven zijn een zwarte doos waar je aan de ene kant geld in stopt en aan de andere kant komt een BJD uit. Ik verwacht geen vreselijke wantoestanden in het algemeen onder BJD companies, maar door de taalbarrière is het toch lastig om informatie te krijgen, mocht je dat willen. Dat laatste (willen mensen meer informatie) lijkt me een interessant punt. Iets dat slecht is, is slecht, maar is er in deze hobby een drijfveer om van standaard naar duurzaam te gaan?
Hoeveel mensen zeggen dat ze bij Domuya kopen en niet bij andere bedrijven vanwege het milieuvriendelijke resin of de dozen gemaakt van gerecycled papier? Sommige bedrijven adverteren er expliciet mee, maar leidt deze informatie ook tot meer klanten?

Last edited by Muisje on 2010-06-04, 1:54 am; edited 3 times in total
Muisje

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-06-04, 1:44 am

Bij sommige soorten bedrijven kan het wel klanten lokken. Maar dit is dan meer bij bijvoorbeeld auto's, omdat de consument dan ook milieuvriendelijker word (of denkt te worden), alledaagse producten waar je als consument bergen afval mee maakt etx.

Bij bedrijven die dingen verkopen die bijna alleen om uiterlijk gekocht worden vind ik het anders. Je gaat geen doll kopen die je niet mooi vind omdat een company al die goede dingen doet. Je koopt omdat je iets mooi vind.
Als de producten minder duur waren kan je het overwegen, maar dan nog, als je het niet met 100% overtuiging koopt, beland het na een tijdje toch bij het vuilnis ... Hoezo goede daad gedaan met bij die company te kopen?

Als er 2 bedrijven zouden zijn met exact dezelfde molds en lichamen, nou dan zou ik verder kijken. Wat zijn de verschillen in kwaliteit tussen de goede en slechte resin, hoe vergelen ze en poseren ze anders.
Maar aangezien het verboden is om molds en lichamen te kopieren (of toch niet goed aanvaard word) zal deze kans redelijk klein zijn xD

(edit; effe anders verwoord xD)
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-06-07, 4:08 am

Nieuwe stelling: Hoe lang ben jij berijd om op een bestelde doll te wachten na dat er gezecht is dat ze deze zouden gaan versturen en wanneer is het TE lang?
Deredere

View user profile

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-06-07, 5:11 am

1 a 2 dagen. Ik kan begrijpen als er toevallig die dag iets tussen komt. Maar als mij gezegt is dat ie verstuurd gaat worden, wil ik ook dat ze hem versturen of anders zeggen waarom het niet gelukt is en meteen aangeven wanneer het wel verstuurd word. gebeurd dit niet dan heb je kans dat ik die persoon om de paar dagen ga poken.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-06-07, 6:04 am

Ik ben wel bereid om een tijdje te wachten. Liever een kwalitatief goede doll en wat langer wachten dan op tijd je pakje krijgen vol bubbels enz ... :s

Als de company echter blijft uitstellen zonder enige vooruitgang te boeken, dan zou ik wel echt pissed worden.
Er kan eens iets tussenkomen of uitgesteld worden, maar teveel is teveel he.

Wachten hoort bij de hobby, maar overdrijven moet echt niet!
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-06-07, 6:18 am

Dat ligt er een beetje aan. Bij Limhwa staat 8 weken op de website, maar mijn ervaring is dat het 11 weken duurt en beide keren dat ik daar heb besteld heb ik rustig die 11 weken gewacht. Als meerdere mensen aangeven dat de wachttijd langer is dan op de website is aangegeven en ik weet dat voor het bestellen, dan vind ik het niet erg om langer te wachten. Dat is iets waar ik dan voor kies.

Wat ik heel vervelend vond was de keer dat ik bij Domuya een lichaam bestelde tijdens een kortingsactie en ze beloofden een levertijd van 4 weken en dat er in de volgorde van de bestellingen werd verstuurd. Het was ontzettend frustrerend om te zien dat mensen die ruim een maand na mij hadden besteld hun lichaam al binnen hadden en ik had nog geen shipping notice gekregen. Nu bleek dat Domuya 10 weken moest wachten op een onderbroekje van Ajumapama dat ik had besteld, maar ondertussen werden mijn emails genegeerd. Daarna (na die 10 weken) bleek mijn pakket 3 weken bij een postkantoor in China te hebben gelegen, want blijkbaar heeft de Chinese post geen contract met de Nederlandse TNT en is het pakket na 3 weken via Hong Kong verstuurd.
Als het bedrijf niet laat weten waarom ik langer moet wachten, dan vind ik elke week er één te veel.

Ik heb ook veel liever dat een bedrijf zegt "Je moet 8 weken extra wachten om reden X", dan dat er 8 keer "Volgende week wordt het verstuurd." zegt wordt, alleen krijg je vaak "volgende week" te horen als je de vraag verkeerd stelt. Als je vraagt wanneer je bestelling wordt verstuurd en een bedrijf kan je dat niet met zekerheid zeggen, dan zet je als een lompe westerling een pistool tegen hun hoofd aan, want het is voor hen vreselijk onbeleefd om "ik weet het niet" te zeggen. Ik heb meestal meer succes als ik zeg dat ik al X weken wacht en hoop dat alles goed met hen en met de productie gaat.
Muisje

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-06-07, 7:03 am

Nu ik jullie antwoorden lees denk ik dat ik de stelling verkeer begrepen heb.
Ik ga als ik wachttijden op de site kan vinden uit van de langste periode. plus ik ga vaak ook naar de doa wachtruimte zodat ik kan zien wanneer de andere ze ongeveer binnen krijgen. als ik zie dat mensen die na mij besteld hebben al spullen krijgen ga ik poken wanneer ik het mijne ongeveer kan verwachten.
Ik heb zelf bij dod gehad de mails van een vriendin van me negeerden (ik was toen te onzeker om zelf te bestellen mede door me gebrekkige engels) ik heb toen mee geholpen mails te zoeken en na 5 mails nog geen antwoord gehad te hebben hebben we gezegt als je nu geen antwoord geef dienen we een paypal claim in. we willen gewoon een antwoord. gelukkig hielp dat want toen wisten ze in eens dat ze mijn order aan het casten waren en dat het over 2 weken wel verzendklaar was. (duurde uiteindelijk 4 maar we hadden.)

Ik vind het zelf niet erg als een productie uitloopt, maar ik ben wel van mening licht je klanten dan in. het is een kleine moeite om des noods op de site een post te maken van het spijt ons heel erg maar door deze reden kunnen we onze producten niet binnen de periode van x tijd leveren. we hopen dat het wel binnen x tijd gaat lukken. bedankt voor uw begrip.
misschien denk ik te simpel. maar ik heb zelf zoiets van als een bedrijf merkt dat ze meer tijd nodig hebben, meld het dan.

maar zonder bericht waarin ze melden dat het wat langer gaat duren zou ik zelf nooit langer dan een week wachten voor ik de eerste keer na ga vragen of ze weten wanneer me order verstuurd word.
brigitte

View user profile

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-06-07, 9:16 am

Ach ja mensen die het forum een beetje volgen weeten wel waarom ik de vraag stel.
Het probleem heb ik nu met Domuya nightmare. Zou mid maart beginnen Met kasten en het zou tot 5 maanden duren voordat ze alle 66 gemaakt zouden hebben. 1 mei vertelden ze op de website dat het half mei ging worden voor de eerste gekast zou worden vanwege een "human resources issue". Ik heb ze gemaild met de vraag wanneer ze denken mijn paard te kunnen versturen en geen antwoord gehad.
Ze zijn nu al 2,5 maand laat, over 2,5 maand zouden ze klaar zijn.
Als er dan nog geen nieuws is wordt ik wel een beetje erg pissig.
OK ik heb een gok genomen dat het goed zou komen met mijn eventuele emigreren waarvan ik hoop dat het dit jaar nog gaat lukken.
Maar mijn interesse begint wel weg te gaan. Mischien ook omdat het een paard is en geen doll.

Ik maak me echt zorgen omdat het uit berichten die ik later las nog zoveel in de experimentele fase is. Ben heel bang dat ik hem straks heb en het een mislukking is en dat de nieuwe die niet limited gaan zijn, veel mooier zullen worden.

Ik denk dat als het niet zo iets speciaals was ik meer gedult zou hebben.
En ik ook wat meer vertrouwen zou hebben dat het goed komt.
Nu geeft alle vaagheid meer een gevoel van onzekerheid of het wel goed komt. Het scheelt ook dat het niet helemaal van mij is maar ook van mijn man die geen idee heeft van wachttijden in de dollwereld. En zo nu en dan ook aan mijn kop zeurt.

Ik hoop echt dat het goed komt en ik het echt heel gaaf ga vinden.
Deredere

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 3 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Back to top