Stelling van de dag

Page 6 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Go down

Re: Stelling van de dag

Post by sbslink on 2010-09-10, 4:00 am

Tot nu toe heb ik al mijn echte doll dozen van de compagnies zeker bewaard. Maar het zijn er ook nog maar 4 dus dat is te doen. Ik ga er later denk ik gewoon spullen in bewaren ofzo.. Ben ook slecht met dat soort dingen weg gooien, vooral omdat de meeste ook gewoon zo mooi zijn <3
sbslink

Aantal berichten : 711
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 33

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-09-10, 4:09 am

De doos van DoD gaf vreselijk af, dus die heb ik (wel met pijn in het hart, vreselijke hamsteraar die ik ben) weggegooid en de AE doos ging ook weg, want was helemaal naar zijn grootje, want die was verstuurd met alleen een dun papiertje er omheen. Verder nog een paar andere dozen die ik me niet eens herinner (dus zo erg is het niet) en soms is het gewoon handig om een doos te hebben om dolls in te verzenden. Zo ben ik ook van een aantal dozen af gekomen.
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 34

View user profile http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-09-10, 4:24 am

Ik hou ook alle dozen bij, hoewel er een paar zijn waarvan de kwaliteit te wensen overlaat. Ik heb zelfs van Less en Skellde de doos waarin de doos zat nog steeds :p
Less' doos zit daar nog in en die van Skellde doet dienst als cddoos :p

Ik vond het ook enorm rot dat tim me zei dat ik mn spiritdoll doos moest weggooien, maar jah, het was een gewone kartonnen doos waarin de carrier zat, Spirits hebben niet echt een doll-doos Sad
Wish

Aantal berichten : 976
Leeftijd : 29

View user profile

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-09-11, 7:46 am

Ik heb ze ook bewaard al gaan ze er niet in als ik ga emigreren. Eentje heb ik een cover over gemaakt en die doet ook diens als bank. Van de Limiteds bewaar ik zeker de dozen de rest moet ik zien of ik ze bewaar tot dat ik geen ruimte meer voor ze heb.
Deredere

Aantal berichten : 607
Registratiedatum : 2009-11-06

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-09-20, 8:41 pm

Nieuwe stelling: De verslechterde economie heeft de tweedehands markt negatief beïnvloed.

Ik hoor deze klacht vooral op internationale schaal, want ik ben niet zo bekend met wat er in Nederland/België verkocht wordt, maar zelf heb ik er niet veel van gemerkt. De tijd dat er op alles dat doll-vormig was werd gesprongen als een spartelend hertje in een bak met piranha's is al geruime tijd voorbij, hoewel ik denk dat dit meer ligt aan het feit dat de nieuwigheid er wel vanaf is en het aanbod groot.
Toch heb ik gemerkt dat als je een doll goed prijst en een beetje geduld hebt, het wel verkoopt. Niet alles is even populair, dus soms kost het even tijd voordat de juiste koper voorbij komt. Bodemprijzen zijn nog niet aan de orde, maar ik denk wel dat de kans dat je precies dat terug krijgt wat je ervoor hebt betaald wel is afgenomen nu mensen iets minder te besteden hebben of wat onzekerder zijn over hun inkomen.
Tenminste, dat is mijn ervaring. ^_^
Muisje

Back to top Go down

Post by tha_queen_of_chaos on 2010-09-20, 8:46 pm

Vraag en aanbod.

Door de recessie is het aanbod groter geworden. Mensen verkopen dolls om leningen af te betalen omdat ze het geld nodig hebben.
Daar komt bij de de vraag ook verminderd is en de vraag die er nog is bewuster is. Investeren bewuster in een doll.

Je zult wel altijd de tienerFANGASM hebben die dolls ziet, als een gekke koopt om de doll weer te verkopen. Die kopen wel eerder tweedehands, maar omdat veel van die dolls na verloop van tijd weer te koop staan is er niet veel impact op de markt.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 30

View user profile http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-09-20, 9:01 pm

Ik zie mensen nog steeds bovenop de nieuwe Iplehouse of Soom dolls springen, soms met meerdere layaways in hun sigs, maar ik denk dat het er toch een paar minder zijn geworden dan twee jaar terug. Nu moet ik zeggen dat in twee jaar tijd er best wat is veranderd in deze hobby. Nieuwe concepten, nieuwe stijlen en afmetingen, en meer keuze in verschillende prijsklassen.
Mensen zijn inderdaad bewuster gaan kopen, maar ik zie ook verschuivingen die minder met de economie te maken hebben.
Muisje

Back to top Go down

Post by tha_queen_of_chaos on 2010-09-20, 10:34 pm

Inderdaad groeit ook het aanbod van de markt qua vernieuwingen. Mensen updaten hun dolls ook naar nieuwe mold omdat er een nieuwe doll uitkomt.
Ik denk dat bedrijven dit wel moeten doen, want het aanbod is nu zo vreselijk groot. Ik hoor nog steeds over bedrijven die ik nog nooit gezien heb.
Dus bedrijven moeten met vernieuwende dingen komen, want veel molds beginnen op elkaar te lijken.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-09-20, 11:14 pm

Ik geef eerlijk toe dat ik wacht met bepaalde dolls kopen, omdat ik heb gezien dat het bedrijf aanpassingen heeft gemaakt in een andere lijn en ik verwacht dat die aanpassingen een keer uitgevoerd gaat worden in de lijn waar ik interesse in heb. Ook binnen bedrijven zelf verandert er veel. Naar mijn gevoel ook sneller dan een paar jaar terug en wie zit er te wachten op een outdated model? (Tenzij je het oude model mooier vindt.)
Het is wel een punt dat met zoveel vernieuwingen het lastiger is om iets wat al ouder is te verkopen. Een week voordat ik mijn AE mini lichaam wilde verkopen, kwam AE met een nieuwere (en in mijn ogen betere) versie. Het kan lastiger zijn, maar niet onmogelijk. (Ik ben erg blij met mijn nieuwe Fer. Very Happy )
Muisje

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-10-16, 8:13 am

Eventjes een nieuwe:

Mensen die dolls op layaway kopen zullen sneller geneigd zijn om andere producten ook op krediet te kopen.
Of : Mensen zijn vaker geneigd om in delen te betalen dan te sparen voor iets dat ze willen.

Ik vond een discussie op DoA over de invloed van de bjdhobby op de kredietcultuur. Mensen die dolls op layaway kopen, hebben fysiek het geld niet om de doll te kopen en betalen in delen. Ik weet echter niet zeker of je met een layaway meer betaald dan in een keer de volle pot, zoals bij andere dingen op krediet kopen.

Ik ben zelf geen voorstander van spullen kopen op krediet, hoewel ik er ook wel eens over nagedacht heb. Voor Dark was de twijfel best groot, het is makkelijker om in drie termijnen van een kleiner bedrag te denken dan 1 keer alles te betalen.
In die periode was er bij ons een programma op tv over gezinnen met geldproblemen en schulden. Een ervan had enorme schulden opgebouwd door dingen op krediet te kopen. Ze waren al jaren bezig alles af te betalen en niets van wat ze hadden was dus van hen.
Mijn vriend trok me met mn voeten op de grond door te zeggen dat zij ook ooit met 1 ding begonnen waren. Omdat het zo gemakkelijk is om dingen te kopen en pas achteraf de geldzorgen te hebben is het verleidelijk maar toch niet al te gezond voor de rekening.
Achteraf ben ik blij dat ik Dark in 1 keer betaald heb. Het is al bij al niet zo gezond om geld uit te geven dat je niet hebt ... Stel je voor dat je je job kwijtraakt en de andere delen van de layaway niet kan afbetalen ...

Limiteds zijn dan weer anders dan gewone dolls. Voor een limited zou ik nog kunnen begrijpen waarom een layaway gedaan word, omdat je maar een korte periode van beslissen hebt. Maar ik heb vaak gelezen van mensen die een standaard doll kopen op layaway ipv te sparen. Uiteindelijk ben je even lang aan het wachten op je doll. [b]
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-10-16, 8:17 am

Ik doe het niet.
Vind het veelste gevaarlijk dat je vergeet dat er nog betaald moet worden en dat je schulden zo hoog oplopen dat het niet meer te doen is.

Als ik al krediet heb wil ik dat alleen op mijn rekening want dat kan ik overzien en kan ook niet tot een onbetaalbare en onredbare schuld oplopen.

Het vervelende is dat deze hobbie het wel uitlokt. Vanwege de enorme hoeveel heid limiteds die sneller op de markt komen dan dat je zou kunnen sparen.
Deredere

View user profile

Back to top Go down

Post by brigitte on 2010-10-16, 9:07 am

Ik durf het zelf niet aan. Ik ben bang dat er dan een hoge rekening komt en ik het niet kan betalen. en dan, ben je dan je geld kwijt of mag je krom gaan liggen om het toch te betalen of mensen moete smeken om geld. ongeacht of het gelimiteerd is of niet. Heb ik het geld niet, dan koop ik het niet. Ja het is soms balen als ik een mooie soom md zie en ik heb bijna het hele bedrag. Maar ik ben zo bang dat er dan iets tussen komt en ik het niet kan betalen.
De enige keer dat ik iets op afbetaling heb gekocht was mijn laptop en die ik heel hard nodig had voor mijn opleiding. Ik was zo blij toen ie afbetaald was dat ik daarna heb gezegt en dat doe ik dus nooit meer.
brigitte

Aantal berichten : 915
Registratiedatum : 2009-11-09
Leeftijd : 36

View user profile

Back to top Go down

Post by powder-Eva on 2010-10-16, 9:23 am

als ik het kan verhinderen koop ik zeker niet op layaway, ik spaar er liever voor, ook omdat je dan gewoon geld hebt en je misschien wel besluit dat iets anders belangrijker is en dan zit je niet met resterende termijnen die je nog zou moeten betalen terwijl je de doll in kwestie niet eens meer wilt of gaat houden
als ik het geld niet heb, koop ik het niet.
powder-Eva

Aantal berichten : 140

View user profile

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-10-16, 10:18 am

Nadeel met krediet betaling (zoals Creditcard etc) tegen over de Layaway optie van bjdbedrijven is dat er rente bij komt als je niet alles in een keer betaald. Dacht dat Soom het geprobeerd had met een soort layaway fee, maar daar was toen heel veel ophef over. Het blijft enorme bedragen en niet iedereen wil/kan het gelijk in 1 keer betalen.

Met Yoko was ik eigenlijk heel erg blij dat er layaway was. Want anders had ik nooit zo snel geld bij elkaar kunnen sprokkelen voor die korte order periode. Dus voor limiteds is het wel een stuk makkelijker. Normaal zou ik ook gewoon sparen en gelijk betalen. Hoewel ik het wel vaak via credit card betaal is het eigenlijk ook op krediet betalen. En dankzij een foutje van de Postbank toen, kon ik ook gewoon in termijnen betalen met mijn studenten CC. Wink Toch weer extra aanlokkelijk om iets eerder te kopen.
holyvirus

Aantal berichten : 693
Leeftijd : 38

View user profile

Back to top Go down

Post by tha_queen_of_chaos on 2010-10-16, 10:11 pm

Ik doe het niet. Niet zozeer vanwege het gevaar van schulden, maar omdat de spaarperiode ook de nadenk/plan periode is voor mij.
Ik heb wel eerder gehad dat ik aan het sparen was voor doll A en doll B uitkwam/tegenkwam die eigenlijk mooier was.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-10-16, 11:29 pm

Probleem met krediet betalen is dat je overzicht mist welke kosten je nog hebt en welke niet. Daarnaast, wat Wish (en anderen) ook al zeiden kun je nooit voorspellen voor wat voor problemen je in de toekomst komt te staan (een dierenartsrekening, een baan die je plotseling kwijtraakt), waardoor je je afbetaling niet meer kunt betalen.
Persoonlijk denk ik, omdat via afbetaling kopen makkelijker aanvoelt, dat je eerder meerdere dingen tegelijkertijd op afbetaling zet. Het lijkt immers alsof je meer geld hebt dan je eigenlijk hebt. Als er dan iets gebeurd, dan zit je met de gebakken peren.

Ik koop nooit op afbetaling, niet voor poppen - zelfs niet als ze limited zijn - en niet voor andere dingen die ik nodig heb. Liever leen ik tijdelijk, als het echt niet anders kan, wat geld bij mijn pa en ma, maar nog liever betaal ik het van mijn spaarrekening, of wacht ik tot ik het kan betalen.
Dit is één van de redenen waarom ik overdreven veel spaar. Ik hou niet van leningen en wil - als er een noodgeval is - niet voor onvoorziene problemen komen te staan. En een spaarrekening heeft nog een voordeel. Nu ik aan het verhuizen ben heb ik genoeg geld om mijn huisje mooi in te richten met de spullen die ik wil hebben cheers .
Silk

Aantal berichten : 757
Registratiedatum : 2010-05-07

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-10-17, 9:31 am

Ik heb ooit een doll op layaway gekocht (Lucciola), omdat ik heel bang was dat ze uitverkocht zou zijn tegen de tijd dat ik het geld bij elkaar had gespaard. Bleek ze uiteindelijk nummer 19 van de 200 te zijn, dus dat doe ik ook niet snel meer. XD

Layaway kan handig zijn voor wanneer je een limited wil kopen, een stabiel inkomen hebt en net niet genoeg geld op handen, maar als ik dan mensen met 14 dolls op layaway in hun signature zie staan, dan moet ik het met de stelling van Wish eens zijn dat één layaway voor sommigen een aanmoediging kan zijn om meer dingen op de pof te kopen. Zelfs al zou je 6 dolls op layaway hebben staan, wat minder extreem is, maar ik zie het toch regelmatig voorkomen, dan komt dat nog steeds neer op ongeveer één hele doll per maand kopen en dat 6 maanden achter elkaar.
Zoveel geld houd ik niet over aan het einde van de maand. XD
Muisje

Back to top Go down

Post by lifae on 2010-10-17, 10:00 am

Ik doe niet aan layaway om dezelfde reden als Chaos: als je spaart heb je tijd om erover na te denken of je de doll echt wil hebben. Zo had ik eerst een dollmore kid asha in gedachten voor Naomi, maar toen ik uiteindelijk het geld bij elkaar gespaard had, vind ik haar toch niet zo geweldig meer en ben ik opnieuw gaan zoeken naar een ander popje.
lifae

Aantal berichten : 253
Leeftijd : 32

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-10-18, 12:59 am

Het is ook zo dat wanneer je spaart en er gebeurt iets waarvoor je onverwacht geld nodig hebt (rekening van de dierenarts, tandarts, garage, nieuwe wasmachine, computerreparatie, etc.) dan heb je tenminste geld. Ik heb nu ook geld voor een lichaam voor een van mijn dolls, maar ook net genoeg om dat lichaam te kopen. Toch wacht ik nog even, want stel je voor dat ik het koop en dan wordt mijn konijn een week later ziek. Als je dingen op krediet koopt, heb je die financiële ruimte niet en moet je extra lenen om dat soort dingen op te vangen. Dan raak je van de regen in de drup.
Muisje

Back to top Go down

Post by Silk on 2010-10-18, 2:06 am

Toch denk ik dat op de pof kopen - hoewel het ook hier in Nederland steeds meer gebeurd - toch meer een ingeburgerde betalingsmethode is in de VS, of andere landen waar voornamelijk met de Credit Card wordt betaald.

Als ik de reacties hier zo lees, zijn de meeste van ons toch wel geneigd om eerst te sparen, dan te kopen. In de thread van DoA is het meer andersom.
Silk

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-10-18, 2:11 am

In Amerika is het ook belangrijk dat je "credit points" opbouwt door krediet op te nemen en dat netjes af te betalen. Zonder voldoende credit points kan je bijvoorbeeld lastig een lening of hypotheek afsluiten, terwijl je hier in Nederland (en België?) juist negatieve punten opbouwt als je schulden hebt en die niet op tijd aflost, waardoor je op een zwarte lijst komt te staan en minder kan lenen of meer rente moet betalen. Dus het tegenover gestelde van wat er in Amerika de norm is.
Muisje

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-10-18, 4:31 am

Bij ons word ook best veel betaald met creditcard, maar anders dan in de vs. Denk dat ze daar meer impulsief grote dingen kopen en achteraf wel zien hoe het afloopt. Wij zullen zien dat het geld afbetaald kan worden.

Visa enz, is gewoon een hele makkelijke manier van betalen, maar dan ook alleen als je weet dat je ermee omkan. Je betaald echt met geld dat niet van jou is :s
Ik vertrouw mezelf wel maar ben meer een voorstander van met de bankrekening te betalen. Daar kan ik al niet met negatief gaan, lang leve de jongerenrekening. Binnen een paar jaar zal ik een gewone rekening moeten nemen maar toch denk ik dat ik het zo zal instellen dat ik niet negatief kan gaan. Eens je daarmee begint, denk ik dat je er niet makkelijk afkomt als je niet snel controle terugneemt.
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-10-18, 5:50 am

Negatief kunnen staan heeft niet echt een meerwaarde, want meestal wordt de max van hoe ver je in het rood kan staan je nieuwe 0. Je betaalt rente over het rode bedrag, ook al kom je elke maand boven de nul uit en je betaalt dan vaak ook nog voor de service van het rood staan, dus geen negatief bedrag op je rekening bespaart je een hoop geld.
Muisje

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-11-18, 3:44 am

Nieuwe stelling: "Als je niet voldoet aan voorwaarde X, dan zit je in de verkeerde hobby." Kan je zeggen dat er een bepaalde ondergrens voor deze hobby is?

(Ik bedoel dan niet een financiële ondergrens, want ik heb genoeg mensen met een klein of helemaal geen inkomen op een manier (langzaam sparen, cadeautje) aan een doll zien komen zonder dat ze verhongerden of uit huis gezet zijn.)
Muisje

Back to top Go down

Post by Deredere on 2010-11-18, 4:02 am

Mm zou de stelling liever omdraaien. Dit vind ik wat te negatief en ik vind niet dat iemand dat van een ander kan bepalen.
Deredere

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-11-18, 4:23 am

Het gaat niet zo zeer over wat een ander over de een zegt, hoewel dit wel voorkomt zoals bijvoorbeeld de bedenkelijke uitspraak dat mensen die hun dolls in een kabinet hebben staat vreselijk bezig zijn en dat die dolls "gered" moeten worden. Ik lees ook bij tijd en wijle de uitspraak dat de gedachte heerst dat wanneer je doll geen mooie face-up en dure kleding heeft en je geen foto's maakt met een spiegelreflexcamera, je dan het niet snapt, want "waarom heb je anders deze dure hobby?". Vooral bij dat laatste heb ik het idee dat het neerkijken wel meevalt. Vandaar ook de vraag "is er een ondergrens". Wanneer is deze hobby geschikt?

Zelf denk ik dat wanneer je een poppenfobie hebt, je misschien niet aan de juiste hobby bent begonnen, maar misschien werkt het therapeutisch.
Muisje

Back to top Go down

Post by tha_queen_of_chaos on 2010-11-18, 5:02 am

Ik vind niet dat andere mensen dat mogen beslissen voor mensen.
Tuurlijk heb ik weleens dat ik van mensen denk of ze wel in de goede hobby zitten. Meestal omdat ze het lange wachten erg moeilijk vinden of in de stress raken als ze na een paar dagen na de bestelling nog niks gehoord hebben.
Dit zijn meestal gewoon noobdingen. Na de eerste doll of als het gezegd is dan realiseren ze vaak zelf wel dat geduld noodzakelijk is.

Ik denk dat mijn ondergrens is: Zeuren!
Als je over dingen zeurt. Als je de kleding te duur vind, de dolls te duur vind en het gedoe te duur vind. Je moet te lang wachten op je doll, terwijl je zoveel geld betaald. Dan komt je doll bij de douane terecht en TNT verpest de doos nog. Dan moet je nog langer wachten. Dan is je doll er eindelijk en dan vergeelt deze snel. Dan moet je ook nog een veel te dure face-up artist inhuren want zelf kan je het niet en het is allemaal zo duur. En dan is de doll niet zoals je verwacht en dus verkoop je deze. Dan krijg je allemaal mensen die domme vragen stellen en layaway willen en verzekerd versturen naar het buitenland.

(dit is natuurlijk een voorbeeld. Jammer genoeg zijn er mensen die de hobby zo beleven)
Als je dan zoveel klaagt over alles (wat er eigenlijk gewoon bij hoort) dan denk ik niet dat je in de goede hobby zit.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Back to top Go down

Post by Wish on 2010-12-16, 6:36 am

Moeilijke vraag eig, soms denk k zelf wel eens dat iemand hier niet op zn plaats is door bv in vlagen bergen dolls te kopen om ze gewoon een maand later terug te verkopen. In mijn ogen is het wat ongeduldig en wil deze persoon dan veel kopen, om achteraf teleurgesteld te zijn, terwijl je met even research doen en nadenken over deze (toch wel best dure) aankoop veel van dit vermijd. Maarjah, iedereen heeft zn eigen manier van de hobby te beleven.

Soms denk ik van mezelf ook wel eens dat ik niet goed zit omdat ik soms echt weken niet naar mn dolls omkijk (ze zitten in andere kamer). Maar als k ze dan weer bij me houd weet ik weer dat ik niet meer zonder zou kunnen. (en ben zowat elk uur van de dag dat ik thuis ben met dolls bezig dusjah, nier perse de mijne, maar toch met de hobby)

Maar zoals Chaos al zei: ongeduldige en zeurderige mensen moeten zich wat aanpassen Smile
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by maankatje2000 on 2010-12-16, 7:57 am

Ik denk dat het mens eigen is zeuren lol. De een doet het meer dan de ander. Ik zeur alleen als het erg veel regent dan baal ik echt.

Mijn eerste pop heeft mij geduld leren krijgen. Was via een dealer dus duurde wat langer omdat er een minimum aan poppen is ofzo. Nu wacht ik gewoon af. Ik vind het altijd bezwaarlijk om te mailen naar de companies met de vraag wanneer mijn pop nu eindelijk komt. Ik heb nooit te lang hoeven te wachten en geen drama mee gemaakt met niet geleverde of moeilijke companies.

*afkloppen*

Ik ben niet iedere dag met mijn poppen in de weer. Nu vooral met school lukt het me niet om lang tijd aan ze te besteden. Als ik mijn 3 papers af heb na de kerst dan heb ik weer wat ruimte om ze de volle aandacht te geven.
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Leeftijd : 37

View user profile http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Post by Pete on 2010-12-16, 9:08 am

Hm. Je moet zeker weten dat je echt aan deze hobby wilt beginnen en je pop niet na een jaar wegzet en er niet meer naar omkijkt, laat vergelen enzo... Misschien is dat omdat ik dat zelf zo erg vind, maar het is ook jammer voor de eigenaar omdat die dan veel geld heeft uitgegeven, en het niet terug zal krijgen door schade door verwaarlozing =/

Sowieso verwaarlozing van je dolls, het is natuurlijk één ding om je niets aan te trekken van vergeling, maar je doll achteloos ergens laten zitten, het dubbelvouwen en in je tas stoppen, en er gewoon onvoorzichtig mee zijn is misschien een teken dat 't niet echt de hobby voor je is :'D

(nu is dit natuurlijk heel subjectief hoor, maar ik wed dat iedereen wel eens een 'OMG wat hebben ze die doll áángedaan'-moment heeft gehad. Bijvoorbeeld bij de voor-foto's van een restauratieprojectje. Mensen die hun DoD hoofd met watervaste stift van een Kiss-tattoo voorzien moeten misschien nog eens nadenken over de hobby... =c )
Pete

Aantal berichten : 694
Leeftijd : 26

View user profile

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2010-12-23, 6:51 am

Nieuwe Stelling:
Het lijkt wel dit jaar van de "copyright infrigements" te zijn XD Ringdoll is al op haar/zijn vingers getikt vanwege hun eerbetoon aan Kuroshitsuji. Angelll-studio heeft dit al eerder (vorig jaar?) meegemaakt. NotDoll Nobility Doll met hun Twilight mannen, ook al was het alleen de suggestie van de naam. En zelfs bij Soom werd betwijfelt aan hun originaliteit bij hun nieuwe Idean dat te veel leek op Vampire D. (Volgens Soom was hun inspiratie bron de game Castlevania)
Elfdoll blijft ook niet achter met Edward, dat natuurlijk wel heel bekend voor komt als Stuart little (Edward is de naam van de overleden hamster van een vriend van Rainman)

/end intro

In hoevere vind je dat BJD bedrijven te ver gaan met hun eerbetoon/fandom? Zou je zo'n doll wel/niet kopen uiteindelijk?

Mijn mening: Wat me erg opvalt is dat de dollownwers (vooral op Doa) er gelijk boven op springt als een stel wolven of een heksenjacht beginnen. Persoonlijk vind ik dit tussen de eigenaar en de copyrightschender. Want inprincipe wordt er met de minimee's ook veel copyright schendingen gepleegd, maar dat is weer blijkbaar gedoogd Wink

Terug op de stelling, zelf vind ik dat een bedrijf te ver gaat als het precies een kopie is of erg duidelijk herkenbaar is en de bron niet is vermeld. (Ik ken bv niet alle manga/anime) Zeker als er al meer van dat soort gelijke producten op de markt is. (hoewel bij bjds wat moeilijker gaat Wink) Bijvoorbeeld Edward van Elfdoll is wel heel duidelijk waar het vandaan komt, maar wordt nergens vermeld op de site. Daarnaast heeft de filmstudio van Stuart Little vast ook eigen beelden/poppen van Stuart gemaakt. Ringdoll kwam heel dichtbij, maar de doll zelf leek er niet op en ik denk niet dat de manga studio ook zelf de poppen gaan uitbrengen of maken. Copyright hoef niet altijd op alle media te zitten. Bv tussen papier en TV zitten al verschillen.

Kopen of niet? Kan moeilijk wat van zeggen, want ik heb zelf een copyright schendende minimee Razz Een complete bjd zou ik niet kopen. Dat knutsel ik liever zelf in elkaar en vermeld wel de bron.

Last edited by holyvirus on 2010-12-23, 9:26 am; edited 1 time in total (Reason for editing : Correctie doorgevoerd)
holyvirus

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2010-12-23, 8:24 am

Ik vind niet dat het de zaak is van "fans" om als een hondsdolle meute van een bedrijf te eisen dat een product niet meer verkocht wordt. Dit is aan de copyrighthouder en zijn/haar advocaten.
Je hebt "kopie van" en "compleet origineel". Daar tussen zit een groot en grijs vlak. Niet elke gespierde, langharige barbaar is Conan the Barbarian. De Idealean van Soom valt een beetje onder leentjebuur spelen.

Persoonlijk vind ik Edward een beetje een sneu geval. Het is prima wanneer je als fan een character voor jezelf namaakt, maar om geld te verdienen aan een product waar een ander bedrijf geld in heeft gestoken om het naamsbekendheid te geven, vind ik niet netjes. Bij Edward ligt Stuart Little er te dik bovenop. Het zou een ander verhaal zijn als het grootste deel van de promotiefoto's zich richten op "Hey, een muis." en dat er dan een paar zijn "En met deze kleding is het net Stuart Little." Bij Edward is er duidelijk voor gekozen om mee te liften op het succes van een ander.

De MNM van DIM vind ik een ander verhaal, omdat DIM vooral geld verdient met de service voor het maken van een custom-made hoofd. De oplage is ook zeer beperkt, waardoor er niet zo zeer geld verdient wordt met characters en personen, maar met het maken van hoofdjes, wat voor hoofdjes dan ook.

Over het wel of niet kopen: Als ik het er supertof uit vind zien en het niet bezwaarlijk vind dat er gebruik gemaakt wordt van het harde werk van een ander, zonder daarvoor te betalen, dan misschien, maar grote kans dat ik het wel bezwaarlijk vind. Ik ga er overigens vanuit dat wanneer iets goed is uitgevoerd en ik er geen interesse heb, er wel 10 anderen zijn die het wel willen kopen.

Last edited by Muisje on 2010-12-23, 9:47 am; edited 1 time in total
Muisje

Back to top Go down

Post by Raouken on 2010-12-23, 9:14 am

Kleine correctie, de Twilight dolls waren van Nobility Doll, niet Notdoll.

Ik vind het onzin dat men er op DOA zo opspringt, want zoals Sint al zei, ik vind het ook een zaak tussen de copyright houder en de copyright schender. Volks heeft ook een aantal anime dolls, maar daar word geld over betaald aan de licentie houder en die dolls zijn niet verkrijgbaar buiten het land dat de licentie heeft-in de praktijk betekent dat dat ze het doorgaans alleen in Japan en Amerika verkopen. Dat is-naast natuurlijk geld voor de licentiekosten-waarschijnlijk de reden dat Soom/Ringdoll/Nobility doll zich daar niet om bekommeren, want dan kunnen ze dus alleen aan klanten in bepaalde landen verkopen. Het is een hoop extra gedoe en uiteindelijk verdien je er minder aan.

Ik zou er zelf niet eentje kopen, als ik al een hommage/character doll wilde(en Saix laat wel zien hoe snel zoiets bij mij van z'n originele pad afvalt xD), knutsel ik 'm zelf wel in elkaar, dat is leuker.
Raouken

Aantal berichten : 533

View user profile

Back to top Go down

Post by sbslink on 2011-02-04, 5:54 am

Ik wou ook eens een stelling maken, aangezien ik dit wel eens voorbij heb zien komen. Dat mensen zeggen dat ze hun dolls MSD of tinies gaan 'Upgraden naar SD.. worden door somige mensen maten als MSD als inferieur gezien aan SD's en zou dat de enige 'goede' maat zijn? Ik ben het er zelf totaal niet mee eens, ik heb mijn dolls bewust als MSD gekocht omdat die maat mij veel beter ligt.. en ik erger me er dus ook wel eens aan als mensen zeggen dat MSD een mindere maat is en iedereen uiteindelijk wel aan de SD zal gaan, en dit alleen als instap gebruikt word.. en je dus je popjes wel zal 'upgraden' naar SD.. ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.. dus deze stelling:

Zijn SD's altijd superieur aan alle andere maten?
sbslink

View user profile

Back to top Go down

Post by brigitte on 2011-02-04, 7:36 am

Mijn mening: nope

Ik heb nu nog maar 1 sd had er eerst 2. Ik heb er 1 weg gedaan omdat de maat me niet lag de reden waarom ik de andere niet weg heb gedaan is omdat ik te gehecht ben geraakt na 2 jaar. Maar als die mold ooit vind in msd maat dan word hij geupgrade naar msd omdat yosd en msd mijn maten zijn.

Dus in mijn beleving zijn sd's niet superieur aan andere maten.
brigitte

Aantal berichten : 915
Leeftijd : 36

View user profile

Back to top Go down

Post by Muisje on 2011-02-04, 8:56 am

Een veel voorkomende opvatting is dat MSDs kleiner zijn en dus goedkoper en "veiliger". Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand die nieuw in de hobby is een MSD "probeert" en er later achter komt dat hij/zij liever volwasener of grotere dolls heeft. Over het algemeen zijn MSD sized dolls wat kinderlijker, hoewel er tegenwoordig meer keuze in is.
Toen ik vier jaar geleden mijn eerste doll uitzocht, keek ik bewust niet naar MSD sized dolls ook al waren ze goedkoper, omdat ik wist wat ik wilde: een volwasener jongensdoll. Die waren er toen niet echt in MSD formaat, tenzij ik voor Unoa ging, maar dat lag niet binnen het budget.
Ik heb ook heel lang (bijna) geen MSDs gehad, omdat ik niet zo van de jeugdige look hield en het formaat van SD leuk vond. Tegenwoordig heb ik meer MSD sized dolls, omdat het voor mij wat anders is, er tegenwoordig meer keuze is, ik genoeg dolls heb van fijn knuffelformaat en het een dollmaat is die leuk te poseren valt.

Mijn MSD sized dolls zijn dolls die ik bewust heb gekozen voor hun afmeting of omdat er niets vergelijkbaars is in SD formaat. (Duck en Fashion Lud bijvoorbeeld.) Als je een MSD sized doll koopt om het te proberen of later merkt dat MSD niet echt wat voor jou is, dan is upgraden naar een andere maat een logische stap. Het "inferieure" gevoel komt dan vaak door de lagere prijs en het feit dat MSD sized dolls als opstapje gezien worden in plaats van een volwaardige dollmaat.
Nu zijn er dure MSD sized dolls en goedkope SD sized dolls en mensen die gewoon van de 40-45 cm afmeting houden, dus SD sized is niet persé superieur, maar ik hoop aangegeven te hebben waarom dat soms wel zo aanvoelt.
Muisje

Back to top Go down

Post by Mari-chan on 2011-02-04, 9:11 am

Nee, dat vind ik niet. Of je nou gaat voor SD, MSD, Tiny of Puki, dat is persoonlijk. Sommige mensen komen er tijdens het "ontwikkelen" van het karakter van hun doll gewoon achter dat een grotere of juist kleinere mold beter past bij wat ze willen met dat karakter. En tja, dan moet je gewoon aanpassen. Anderen kiezen bewust voor één maat doll en houden het daarbij. Maar om nou te zeggen dat het ene type doll superieur is boven alle andere, vind ik nogal kortzichtig.
Mari-chan

Aantal berichten : 280
Registratiedatum : 2009-11-08
Leeftijd : 31

View user profile http://lei-lei-mitai.deviantart.com

Back to top Go down

Post by Muisje on 2011-02-04, 9:17 am

Ik heb overigens ook wel eens een char van SD naar MSD size ge-upgrade. Razz
Muisje

Back to top Go down

Post by tha_queen_of_chaos on 2011-02-04, 10:08 am

Ik denk dat het vaak persoonlijk is.

MSD, SD, Tiny, Volks, Dollzone of limiteds. De één kan de ander minderwaardig vinden of elitist, maar waar het op neer komt is dat iedereen een andere smaak heeft. Dit maakt de één of de ander er niet minder op. Het betekend dat iedereen een eigen smaak en mening heeft en zolang die met respect verkondigd word, zorgt dat voor creativiteit en diversiteit.

De één 'upgrade' van een Soom MD naar een resinsoul. Op papier is wellicht de resinsoul minderwaardig, maar voor die persoon past de resinsoul beter bij diegene. Of het nou is omdat diegene geen geld heeft of die die mold gewoon mooier vind.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Back to top Go down

Post by Hasel on 2011-02-04, 10:43 am

Het een is niet minder dan het ander, ik vind dat alles afhangt van de eigenaar, zijn mensen met 30 tiny's hun verzameling minder waard dan iemand met een verzameling met 10 sd's, tuurlijk niet, de een geeft zijn geld anders uit dan de anders en elk popje word gewaardeerd. Uiteindelijk bepaald iedereen voor zichzelf wat hij/zij leuk vind en daar heeft verder niemand anders iets mee te maken. Oftewel, iedereen bemoeit zich maar lekker met z'n eigen zaken.
Hasel

Aantal berichten : 384
Registratiedatum : 2009-11-19

View user profile http://www.annevanstormbroek.nl

Back to top Go down

Post by VelvetBat on 2011-02-04, 10:44 pm

Ik ben het ook niet eens met de stelling.

Ik kan me voorstellen dat mensen een character willen upgraden en daarvoor vaker een grotere doll kiezen, maar dat betekent niet dat kleinere dolls minder zijn.

Zelf heb ik dan geen personages geupgrade, maar ik begon met SD dolls, ging daarna over op de tinies en ben nu bezig met een MSD serie. En ik zie dat niet alsof ik nu ineens een stap lager ga, maar gewoon dat mijn smaak is uitgebreid.

Het blijft nog altijd een persoonlijke voorkeur van de persoon zelf, en daar vind ik sowieso van dat anderen er niet over kunnen oordelen in zulke waardes.
VelvetBat

Aantal berichten : 1425

View user profile http://www.velvetbat.nl

Back to top Go down

Post by holyvirus on 2011-02-05, 3:11 am

Ik zie juist veel mensen naar MSD of er tussen over stappen, omdat SD veel te groot voor ze zijn.

Persoonlijk maakt het me niet uit welke maatje ze zijn. Ik heb zowel volwassen als kinderlijke msd.
holyvirus

View user profile

Back to top Go down

Post by Raouken on 2011-02-05, 4:17 am

Er zijn vast mensen die zo denken, maar ik ben het er ook niet mee eens. Kijk, msd's en tiny's zijn mijn ding niet, ik hou van SD's en ik weet ook niet zo veel van de andere maten omdat ze me minder interesseren. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze minderwaardig vind, dat is onzin. Het is toch wat je ermee doet? En als jij msd's awesome vind en SD's niks, dan is dat toch hetzelfde? Het zou geen verschil moeten maken.
Raouken

Aantal berichten : 533

View user profile

Back to top Go down

Post by sbslink on 2011-02-05, 6:28 am

Smile ja dat klopt. Ik vind het zelf ook een persoonlijke mening. Maar ik heb het wel eens voorbij zien komen en was er daarom geintresseerd wat anderen er van vonden. Bedankt voor jullie meningen Smile

Ik vind SD's niet percee niks, maar gewoon te groot voor mijn smaak Razz alhoewel ik wel merk dat de 52cm me ook nog wel trekt Smile
sbslink

View user profile

Back to top Go down

Post by Wish on 2011-02-05, 11:00 pm

Ieder heeft zijn smaak he. Ik heb zelf van zowat elk formaat 1 doll xD dus ik weet wel welke voor en nadelen er bij elk formaat komen kijken :p

Een tijdje terug zat ik nog te denken over hoe ik welke doll zou kunnen upgraden. Wat eruit kwam is dat ik geen enkele doll anders zou willen dan ie nu is. De grootste verandering die ik zou doorvoeren is een nieuw lichaam, maar dan gaat het weer problemen geven met matchen enz, geen zin in xD

Ik zou mn dolls alleen van formaat veranderen als ook het hoofd in dat formaat bestaat met excact dezelfde uitstraling.
Goed voorbeeld hiervan is Shiwoo (Luts en fairyland). De SD versie heeft een mannelijkere uitstraling en minder ondeugend. MSD is in mijn ogen veel vrouwelijker Smile

Voor mij is dus het hoofd het belangrijkste, de rest bijkomstig. Upgraden is dus niet echt mogelijk xD
Stel je eens een SD Dark voor als MSD , komt gewoon niet goed xD Hij moet groot en robuust zijn :p
Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by MoBi on 2011-02-15, 11:32 am

Ik begon met Volks 1/6 poppen en maakte toen de overstap naar tiny pocket fairy en msd formaat, daarna naar sd formaat. Ik vind sd formaat juist fijn omdat de pop zo aanwezig is. Maar ik vind kleinere poppen niet ondergeschikt aan grotere poppen.. Ik vind het juist fijn dat er verschillende lengtes beschikbaar zijn.
Enige waar ik heel erg twijfelachtig over ben zijn de poppen groter dan 65cm(als het heren zijn heb ik er minder moeite mee). Want ik vind Soom's mecha angel Saiph echt een beauty maar ze is zooo grooott >_<.
MoBi

Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 2011-02-15
Leeftijd : 32

View user profile

Back to top Go down

Post by Wish on 2011-04-07, 7:37 pm

Ok, het is weer een tijdje geleden Wink
Dit was een discussie die een tijdje geleden op DoA redelijk actief was, geen idee of het nu nog zo is, en dan is het altijd interessant om het hier ook es aan bod te brengen ^^

Hoe staan jullie tegenover het gebruik van dierlijke producten zoals leer, bont, mohair enz voor de kledij en andere spullen voor dolls. Heb je liever the real stuff of zweer je bij nep en ga je daar ook ver in?

Wish

View user profile

Back to top Go down

Post by maankatje2000 on 2011-04-07, 7:47 pm

Ik probeer altijd bont te mijden, ook in mijn doll kleding. Laatst had ik een outfit van dollheart met een bont stukje maar dat was gelukkig nep.
Ik heb laatst een artikel gelezen van iemand die pro biologisch gekweekt bont was. Dus dat de dieren goed behandeld worden, maar in dat pleidooi geloof ik niet zo.

Het is een lastig onderwerp omdat veel artikelen toch vaak echt leer bevatten en dat is toch wel een koe geweest.

Het klinkt een beetje hypocriet van me als ik zeg ik doe niet aan bont maar wel leren artikelen heb =___=
maankatje2000

Aantal berichten : 1506
Leeftijd : 37

View user profile http://mk2000scrap.blogspot.com/

Back to top Go down

Post by Hasel on 2011-04-07, 8:11 pm

Ik gebruik wel bont maar ik trek wel ergens de lijn, het mohair wat ik gebruik om pruiken te maken komt altijd van schapen die voor het vlees zijn geslacht, ik gebruik geen bont van dieren die om hun vel zijn gekweekt of doodgeknuppeld zijn, dieren die sowieso opgegeten worden zoals schaap, koe en konijn gebruik ik. Zelf een lieve bambi zou ik nog wel over de vloer leggen als ik weet waar het beestje vandaan komt en het goedkeur. Ik kon misschien aan het vel van een ree komen die afgeschoten was ivm overbevolking/zwakte via een klasgenote haar vader die bosbeheerder (of zoiets) was, maar die zou ik dan zelf nog moeten looien. Dat vind ik dan prima, het beestje zou toch doodgemaakt worden, dan kan je maar beter alles ervan gebruiken ipv het te laten vergaan.
Hasel

Aantal berichten : 384
Registratiedatum : 2009-11-19

View user profile http://www.annevanstormbroek.nl

Back to top Go down

Post by Silk on 2011-04-07, 8:20 pm

Het meeste spul dat gebruikt wordt is nep, maar ik zal mezelf niet lastigvallen als er een stukje echt bont, leer etc gebruikt wordt. Het meeste van dit spul is afkomstig van dieren die voor de slacht weggegaan zijn; oftewel, ik heb liever dat zo'n beetje alles van het dier gebruikt wordt, dan alleen het vlees.

Als het dus gaat om een dier dat puur om zijn bont is afgemaakt, dan weiger ik het te gebruiken.
Silk

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Page 6 of 9 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

View previous topic View next topic Back to top