Ark en Saar als fries bruidspaar in 1750

Go down

Ark en Saar als fries bruidspaar in 1750

Post by holyvirus on 2011-06-07, 5:15 am

Als je al op BJD cafe bent geweest, dan hoef je het niet verder te lezen Wink [yep copiepasta van BJDcafe]

Het idee van het fries kostuum was al veel eerder geopperd, maar met de Dolliverse challenge ging het in de stroom versnellen. Het is een samenwerking met Hasel. Ik heb Ark's outfit gemaakt en Hasel die van Saar. Helaas was ik zo druk dat ik hun tweetjes was vergeten om aan te melden. Ik bleek helaas te laat te zijn. Maar niet te veel om getreurd want uiteindelijk zagen ze beiden prachtig uit samen Smile Dat is toch wel win/win.

Mocht je een doll hebben die niet wil trouwen, sleep hem mee naar Friesland (het is de nieuwe Las Vegas Razz)

Frisian wedding by holyvirus, on Flickr

Het is wat moeilijk te zien, maar Ark draagt een echte werkende klepbroek. De broeken van tegenwoordig zijn gelukkig een stuk eenvoudiger te maken. XD In het mandje met Jack en breiwerk ligt een lange sock die ik had gebreid op 1mm breinaalden. (heb nog nooit van me leven een sock gebreid, dus dat duurde zo lang, dat ik geen tijd meer had voor sock nr 2. Tegenwoordig zie je vaak bij fries kostuums blauwe sokken met kabel erin. Dat werd vroeger dus helemaal niet gedragen. Gewoon zwart, grijs of licht blauw. De witte sokken werden gedragen door de huwbare mannen.

Na de inzegening van het huwelijk werd de huwelijkspijp aan de bruid gegeven. Zij gaf dit weer aan de bruidegom. Ze steekt dan de pijp voor haar man aan, dit stond als symbool dat ze goed voor haar man wilde zorgen en trouw bleef. De bruidegom draagt de pijp dan de hele avond bij zich. De huwelijkspijp stond ook symbool voor een goed huwelijk. Als het brak dan was het huwelijk verdoemd.

Saar zag er echt prachtig uit. Hier draagt ze de bekende oorijzer. De oorijzer is helmaal zelf gemaakt door Hasel.
Oorijzer was niet gemaakt van ijzer, maar van goud, silver of brons, naar gelangen hoe rijk de vrouw of haar familie was.
Het doel van de oorijzer was om het kapje op zijn plek te houden. De vrouwen stopten al hun haar onder het kapje. Ik had gelezen, dat als het meisje in haar volwassen fase was gekomen (geen idee welk leeftijd dat toen was), zij al haar lange haar moest afknippen.

Vrouwen droegen altijd een Chatelaine aan hun rok. Er is blijkbaar een fries gezegde dat een schapenbek en een vrouwenhand altijd in beweging moet blijven XD

Ark met met halsdoek en de kraag werd vastgemaakt door twee keelknopen. Aan de materiaal van de keelknopen kon je zien hoe rijk de man was. En dan was de lange lange rij van kleine silveren knopen. Op de lange jas en op het hemdrok heb ik twee verschillende versie knopen gemaakt. Dat is natuurlijk alleen te zien van heel dicht bij XD.

Frisian wedding - Signets by holyvirus, on Flickr

De mannen droegen een horlogeketting aan hun broek. De horloge werd opgeborgen in de horlogezak in de klepbroek en aan de andere kant van de ketting hing de twee signetten en een horloge sleutel. Een signet werd gebruikt om een zegel in het kaarsen vet te drukken. Je weet wel die rode dingen op de enveloppen.

En de schoenen met gesp. Dat was nogal lastig om te maken. De juiste formaat gesp was een enorme zoektocht geweest.

Dat was de wall of text met info Smile Hasel kan vast meer vertellen over Saar's outfit.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden en bedankt voor het kijken.
holyvirus

Aantal berichten : 693
Registratiedatum : 2009-11-06
Leeftijd : 39

View user profile

Back to top Go down

Re: Ark en Saar als fries bruidspaar in 1750

Post by tha_queen_of_chaos on 2011-06-07, 9:00 am

Wat een werk. Jammer dat ik die details niet echt gezien heb op DLV.
Ze zagen er inderdaad echt super gaaf uit.

My Livejournal
tha_queen_of_chaos
Admin

Aantal berichten : 1501
Registratiedatum : 2009-11-03
Leeftijd : 31

View user profile http://jointedlove.nl

Back to top Go down

Post by Muisje on 2011-06-07, 9:02 am

Ik vind het een erg leuk setje geworden en het is ook leuk dat er aan zo veel detail gedacht is bij beide kostuums.
Muisje

Aantal berichten : 3208
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 35

View user profile http://www.microwavedcoffee.com

Back to top Go down

Post by Pete on 2011-06-07, 11:07 am

Ik vond ze ├ęcht heel erg gaaf! ^^ Zoveel oog voor detail en historische correctheid. *kwijl* Dat van de gebroken pijp hoor je ook nog wel in Groningen als er iemand gescheiden is xD
Pete

Aantal berichten : 694
Registratiedatum : 2009-11-05
Leeftijd : 27

View user profile

Back to top Go down

Post by lifae on 2011-06-07, 7:38 pm

Ze zien er geweldig uit! En ik houd van al die details <3
lifae

Aantal berichten : 253
Registratiedatum : 2009-11-07
Leeftijd : 33

View user profile

Back to top Go down

Post by TMar on 2011-06-10, 6:16 am

Ik vind het een geweldige combo. Je kunt enorm putten uit de Nederlandse geschiedenis van klederdracht. Er worden overigens nog steeds klederdrachtpoppen gemaakt voor en door liefhebbers. Maar Ark in zo'n outfit, staat hem echt geniaal! Very Happy

Ik had zelf geen tijd voor dolliverse ivm een verjaardag.
TMar

Aantal berichten : 52
Registratiedatum : 2011-04-19
Leeftijd : 40

View user profile

Back to top Go down

Post by Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

Back to top